Kreujemy reklamę Wspieramy twój biznes

"Klienci muszą wiedzieć, że reprezentujesz coś dla nich ważnego"
howard schultz

folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Folie samochodowe niezbędne do oklejania pojazdów

Dlaczego car wrapping czyli oklejanie samochodów jest wartościowe dla przedsiębiorcy pisaliśmy już w poprzednich artykułach – (tutaj). Teraz czas na przegląd folii samochodowych dostępnych na rynku. Dlaczego oferta dwóch różnych dostawców może się różnić w cenie nawet o 50% lub więcej? Na jaką folię się zdecydować i kto powinien o tym decydować? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule.

Rodzaje folii samochodowych do aplikacji na karoserię i szyby

Do oklejania samochodów używa się wielu rodzajów folii, które różnią się budową a tym samym właściwościami i przeznaczeniem. Podstawowy podział uwzględnia:

  • Folie monomeryczne – dedykowane do krótkookresowych ekspozycji, aplikowane na płaskie powierzchnie pojazdu. Najczęściej są to ekonomiczne kolorowe folie ploterowe, z których wycina się na ploterze teksty, logotypy, dane teleadresowe.
  • Folie polimerowe – folie samochodowe o większej trwałości i elastyczności, tym samym z gwarancją używania do 24 miesięcy. Występują w wersji różnokolorowej do cięcia na ploterze (u każdego producenta w 50 i więcej odcieniach) oraz białe do zadruku eko-solwentowego. Folię po zadruku należy zalaminować laminatem tego samego typu czyli polimerowym. Folie polimerowe występują w wersji z klejem kanalikowym co ułatwia odprowadzanie powietrza podczas oklejania. Jest to materiał do oklejania na lekkie przetłoczenia karoserii samochodu.
  • Folie wylewane – najbardziej profesjonalne folie samochodowe służące do zmiany koloru pojazdów oraz do druku pełnokolorowych grafik na całe powierzchnie (po wydruku zalecana laminacja bezbarwnym laminatem wylewanym). Folie o wysokich właściwościach plastycznych na obłe powierzchnie 3D mogą być z powodzeniem stosowane w oklejaniu pojazdów specjalistycznych takich jak cysterny paliwowe, samoloty, pojazdy wyścigowe i inne. Folie do długookresowej prezentacji od 5 do 7 lat.
folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Co kryje się pod pojęciem klej kanalikowy?

Klej kanalikowy z ang. „channel adhesive”w folii to rodzaj kleju, który jest rozprowadzony w formie struktury siatki (pajęczyny) na spodniej powierzchni folii. Podstawową zaletą takiego kleju jest zmniejszenie ryzyka pęcherzy gdyż struktura kanalików pomaga w wyprowadzeniu powietrza spod materiału. Jest to podstawa estetyki i trwałości finalnego aplikowanej folii na oklejany samochód. Inną ważna zaletą jest możliwość repozycjonowania folii, samodzielna aplikacja dużych brytów oraz zwiększona wydajność pracy.

Jaka może być powierzchnia folii samochodowej?

Lakier samochodu najczęściej jest błyszczący, ale folia samochodowa może to zmienić.  Ze względu na powierzchnię folii wyróżniamy folie:

  • Błyszczące (w tej grupie znajdują się wszystkie folie dedykowane do druku)
  • Matowe
  • Satynowe
  • Brokatowe
  • Chromowane (efekt lustra)
  • Kameleon (miesiące się różnymi kolorami w zależności od kąta padania światła i patrzenia)
  • Karbonowe (folia strukturalna o fakturze carbonu)
  • Szczotkowane

Przy tak szerokim dostępnym asortymencie każdy znajdzie dla siebie odpowiedni produkt.

folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Jakimi foliami można oklejać szyby samochodowe?

Wybór folii na szyby samochodowe zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na kolorowej grafice oraz niezasłanianiu widoku to należy użyć folii OWV (z ang. One Way Vision). Jest to folia perforowana z dziurkami, przez które do wnętrza pojazdu wpada światło, a pasażerom nie jest zabierany widok (folia bardzo często stosowana w oklejaniu pojazdów transportu publicznego).

Szyby samochodowe można również przyciemniać i do tego efektu są dedykowane folie o różnym procencie zaciemnienia. Tutaj jednak uwaga na przepisy kodeksu drogowego.

Czy przyciemnianie szyb w samochodach jest legalne?

Odpowiedź brzmi – TAK, choć z pewnymi ograniczeniami. O ile tylne szyby można przyciemniać bez ograniczeń, o tyle szybę przednią i boczne z przodu muszą mieć przepuszczalność światła na poziomie 70%. Przepisy w każdym kraju mogą się różnić.

Podsumowując, wybór i dostępność mediów do oklejania pojazdów jest tak szeroki i różnorodny, że osobie niespecjalizującej się w temacie łatwo się pogubić. Dlatego zawsze dobór odpowiedniej folii samochodowej do oklejania pojazdów należy pozostawić producentom i specjalistom od aplikacji.

Nasi klienci