Kreujemy reklamę Wspieramy twój biznes

"Klienci muszą wiedzieć, że reprezentujesz coś dla nich ważnego"
howard schultz

+48 600 981 905 telefon biuro@euroart.pl mail fb

folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Rodzaje folii samochodowych do aplikacji na karoserię

Jednym z najczęstszych zastosowań folii samoprzylepnych jest oklejanie pojazdów reklamami. Przedsiębiorstwa często wykorzystują samochody służbowe jako mobilne nośniki reklamy, co pozwala na skuteczne promowanie marki (więcej o korzyściach możesz przeczytać w poprzednich artykułach tutaj). Do tego celu stosuje się trzy główne rodzaje folii: monomeryczną, polimerową i wylewaną. Każdy typ folii ma swoje zastosowanie i różni się trwałością oraz właściwościami. Jak wybrać odpowiednią folię do oklejania pojazdu, aby była trwała i dopasowana do specyfiki reklamy? W tym artykule wyjaśniamy, czym różnią się poszczególne folie na karoserię i jaką folię do oklejania samochodu wybrać? Dlaczego oferta dwóch różnych dostawców może się różnić w cenie nawet o 50% lub więcej?

Folia monomeryczna – budżetowe rozwiązanie na krótką metę

Jednym z najczęstszych zastosowań folii samoprzylepnych jest oklejanie pojazdów reklamami. Firmy często wykorzystują samochody służbowe jako mobilne nośniki reklamy, co pozwala na skuteczne promowanie marki. Do tego celu stosuje się trzy główne rodzaje folii: monomeryczną, polimerową i wylewaną. Każdy typ folii ma swoje zastosowanie i różni się trwałością oraz właściwościami. Jak wybrać odpowiednią folię do oklejania pojazdu, aby była trwała i dopasowana do specyfiki reklamy? W tym artykule wyjaśniamy, czym różnią się poszczególne rodzaje folii na karoserię i jaką folię do oklejania samochodu wybrać.

Folia polimerowa – długowieczność i większa elastyczność

Folia polimerowa to rozwiązanie pośrednie między folią monomeryczną a wylewaną. Tego typu folia samochodowa jest bardziej elastyczna, co oznacza, że lepiej dopasowuje się do lekko zakrzywionych powierzchni, takich jak drzwi i błotniki samochodowe. W przeciwieństwie do monomerycznej nie kurczy się tak szybko pod wpływem promieniowania UV i warunków atmosferycznych.

Dzięki większej wytrzymałości folia polimerowa może być stosowana na średnio- i długoterminowe aplikacje, zwykle od 5 do 7 lat. Nadaje się zarówno do reklam na pojazdach, jak i do dłużej eksponowanych oznaczeń, które muszą zachować wysoką jakość przez długi czas.

To dobry wybór dla firm, które chcą zamieścić na swoich flotach reklamy o wysokiej trwałości, ale nie potrzebują pełnego oklejenia całego pojazdu, zwłaszcza na skomplikowanych powierzchniach.

Folia wylewana – profesjonalne rozwiązanie dla wymagających

Folia wylewana to najwyższej klasy folia stosowana w oklejaniu samochodów, szczególnie wtedy, gdy grafika ma pokrywać całą karoserię, w tym przetłoczenia i nieregularne kształty. Jest wyjątkowo cienka i elastyczna, co pozwala jej doskonale dopasować się do powierzchni samochodu, tworząc efekt, jakby nadruk był naniesiony bezpośrednio na lakier.

Jest odporna na zmienne warunki atmosferyczne, promieniowanie UV i środki chemiczne, co sprawia, że może utrzymać swój wygląd nawet przez 8–10 lat. W połączeniu z laminatem ochronnym zabezpiecza grafikę przed blaknięciem i uszkodzeniami mechanicznymi.

Folie wylewane są stosowane głównie do długoterminowych oklein reklamowych oraz do zmiany koloru auta w sposób najbardziej zbliżony do profesjonalnego lakierowania. To idealne rozwiązanie dla firm, które chcą stworzyć efektowną i trwałą reklamę na swoich pojazdach, a także dla osób prywatnych poszukujących najwyższej jakości folii do tuningu wizualnego.

folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Folia OWV (One Way Vision) – idealne rozwiązanie na szyby samochodowe

Folia One Way Visionto specjalny rodzaj folii perforowanej, który pozwala na umieszczanie grafik reklamowych na szybach samochodu, jednocześnie zachowując widoczność od wewnątrz pojazdu. Jest szeroko stosowana w branży reklamowej, a także w prywatnych pojazdach do zwiększenia prywatności i ochrony przed słońcem. Folia ta ma setki małych otworów, które stanowią około 30–50% powierzchni materiału. Dzięki tej perforacji powstaje efekt jednokierunkowej widoczności: od zewnątrz widoczna jest wydrukowana grafika lub reklama oraz od wewnątrz kierowca i pasażerowie nadal mogą swobodnie patrzeć na zewnątrz, ponieważ ludzkie oko skupia się na jaśniejszych elementach (z zewnątrz folia odbija światło, a od wewnątrz umożliwia widoczność).

Jaka może być powierzchnia folii samochodowej?

Lakier samochodu najczęściej jest błyszczący, ale folia samochodowa może to zmienić.  Ze względu na powierzchnię folii wyróżniamy folie:

  • Błyszczące (w tej grupie znajdują się wszystkie folie dedykowane do druku)
  • Matowe
  • Satynowe
  • Brokatowe
  • Chromowane (efekt lustra)
  • Kameleon (miesiące się różnymi kolorami w zależności od kąta padania światła i patrzenia)
  • Karbonowe (folia strukturalna o fakturze carbonu)
  • Szczotkowane

Przy tak szerokim dostępnym asortymencie każdy znajdzie dla siebie odpowiedni produkt.

Co kryje się pod pojęciem klej kanalikowy?

Klej kanalikowy z ang. „channel adhesive” w folii to rodzaj kleju, który jest rozprowadzony w formie struktury siatki (pajęczyny) na spodniej powierzchni folii. Podstawową zaletą takiego kleju jest zmniejszenie ryzyka pęcherzy gdyż struktura kanalików pomaga w wyprowadzeniu powietrza spod materiału. Jest to podstawa estetyki i trwałości finalnego aplikowanej folii na oklejany samochód. Inną ważna zaletą jest możliwość repozycjonowania folii, samodzielna aplikacja dużych brytów oraz zwiększona wydajność pracy.

Którą folię do druku grafiki wybrać?

Wybór odpowiedniej folii zależy od celu aplikacji oraz budżetu. Jeśli oklejenie ma mieć charakter krótkoterminowy i być stosowane głównie na płaskich powierzchniach, folia monomeryczna będzie wystarczającym wyborem. Do dłuższych kampanii reklamowych i delikatnie zakrzywionych powierzchni warto postawić na folię polimerową. Natomiast jeśli liczy się trwałość i idealne dopasowanie do kształtów samochodu, najlepszym rozwiązaniem będzie folia wylewana. Dobrze dobrana folia nie tylko poprawia estetykę auta, ale także pełni funkcję ochronną, zabezpieczając lakier przed uszkodzeniami i czynnikami atmosferycznymi. Niezależnie od wyboru, warto skorzystać z usług profesjonalistów, aby mieć pewność, że oklejenie zostanie wykonane precyzyjnie i będzie trwałe przez cały okres eksploatacji.

Folia do zmiany koloru i stylu

Folia wylewana barwiona to jedno z najpopularniejszych rozwiązań dla osób, które chcą zmienić kolor swojego samochodu bez konieczności lakierowania. Jest dostępna w szerokiej gamie wykończeń – od matowych, przez błyszczące, aż po perłowe czy metaliczne. Dzięki temu można uzyskać efekt indywidualnego stylu i odświeżyć wygląd pojazdu lub nadać mu jeszcze lepszy design przed wyjazdem z salonu samochodowego. Jest to folia wylewana o wysokiej elastyczności i odporności na warunki atmosferyczne.

Tego rodzaju folia zapewnia także ochronę lakieru przed drobnymi zarysowaniami, choć nie jest tak wytrzymała jak bardziej specjalistyczne rozwiązania (PPF co omówimy później). Kluczowe jest jej prawidłowe nałożenie, ponieważ źle wykonana aplikacja może skutkować powstawaniem pęcherzyków powietrza i nieestetycznych zagnieceń. Mimo to folia winylowa jest doskonałym wyborem dla osób, które chcą szybko i odmienić wygląd swojego auta, a jednocześnie zabezpieczyć lakier przed codziennym zużyciem.

Folia do ochrony lakieru – PPF

Jeśli głównym celem jest ochrona lakieru, najlepszym rozwiązaniem będzie folia PPF (Paint Protection Film). Jest to przezroczysta folia ochronna, która skutecznie zabezpiecza karoserię przed odpryskami kamieni, zarysowaniami, a nawet drobnymi uderzeniami. Jedną z jej największych zalet jest zdolność do samoregeneracji – pod wpływem ciepła mikrouszkodzenia na powierzchni folii mogą się samoczynnie „naprawiać”.

folie samochodowe - rodzaje folii na szyby i lakier

Jest to jednak rozwiązanie droższe niż folia barwiona do zmiany koloru, a jej aplikacja wymaga precyzji i doświadczenia, dlatego najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Folia PPF to idealna opcja dla właścicieli nowych lub luksusowych samochodów, którzy chcą zachować nienaganny stan lakieru przez długie lata.

Folia karbonowa – sportowy wygląd

Dla osób, które chcą nadać swojemu pojazdowi bardziej agresywny i sportowy wygląd, świetnym wyborem będzie folia karbonowa. Imituje ona strukturę włókna węglowego, dzięki czemu pojazd wygląda bardziej dynamicznie i nowocześnie. Można nią okleić całe auto lub tylko wybrane elementy, takie jak maska, dach czy lusterka, co pozwala na subtelne podkreślenie detali stylistycznych.

Choć folia karbonowa jest ciekawym rozwiązaniem wizualnym, nie zapewnia takiej ochrony jak folia PPF. Dodatkowo, niskiej jakości materiały mogą z czasem blaknąć pod wpływem promieniowania UV. Mimo to jest to świetna opcja dla fanów tuningu i tych, którzy chcą wyróżnić swój samochód na drodze.

Którą folię na karoserie samochodową wybrać?

Wybór folii zależy od indywidualnych potrzeb. Jeśli celem jest zmiana koloru samochodu i nadanie mu nowego stylu, najlepiej sprawdzi się folia wylewana z klejem kanalikowym. Do ochrony lakieru i zachowania jego idealnego wyglądu na długie lata najlepszym rozwiązaniem będzie folia PPF. Osoby poszukujące sportowego charakteru mogą zdecydować się na folię karbonową, a dla tych, którzy chcą poprawić komfort jazdy i ochronić wnętrze przed słońcem, doskonałym wyborem będzie folia do przyciemniania szyb.

Podsumowując – niezależnie od wyboru, warto postawić na materiały wysokiej jakości oraz profesjonalny montaż, który zapewni najlepszy efekt wizualny i trwałość. Dobrze dobrana folia nie tylko poprawia wygląd auta, ale także zwiększa jego funkcjonalność i wartość na rynku wtórnym.

Nasi klienci