"Klienci muszą wiedzieć, że reprezentujesz coś dla nich ważnego"
howard schultz
Księga znaku (z angielskiego brand book) znana również jako księga identyfikacji wizualnej firmy, jest dokumentem lub zestawem wytycznych zawierającym informacje na temat elementów związanych z identyfikacją wizualną firmy. Jest to opracowanie używane w celu zachowania spójności wizualnej i komunikacyjnej marki, w jednym miejscu systematyzujące zasady posługiwania się logotypem i innymi elementami.
Opracowanie dokumentu jakim jest księga znaku należy do zadań grafika komputerowego. Takiej osobie można zlecić od podstaw projekt graficzny logotypu wraz z wytycznymi jego używania lub do posiadanego już znaku dobudować odpowiednie zasady. Taki plik (zazwyczaj w formacie PDF) może mieć różną objętość. Od kilku nawet do kilkudziesięciu stron. Gotową księgę znaku można również wydrukować w postaci książki lub posługiwać się tylko wersją elektroniczną.
1. Logo – Strona tytułowa prezentująca finalny logotyp wraz z nazwą firmy, dla której opracowanie jest tworzone.
2. Historia (geneza) marki – Krótka historia marki i jej ewolucji w kontekście identyfikacji wizualnej. To miejsce na genezę znaku czyli skąd pomysł na znak, z czym kojarzą się jego elementy i do czego nawiązują.
3. Kolory firmowe – W tej części Key Visual określa się paletę kolorów, które są oficjalnie powiązane z marką. Wskazuje konkretne odcienie kolorów w formacie Pantone, CMYK, RGB czy HEX. Pomaga to w zachowaniu spójności kolorów na różnych nośnikach reklamowych.
4. Pole ochronne – specjalnie utworzona przestrzeń wokół logotypu, w której nie mogą znajdować się inne znaki, treści (tak zwane puste pole). Dzięki takiej przestrzeni logo jest zawsze czytelne, dobrze wyeksponowane i widoczne wśród innych elementów graficznych późniejszego projektu.
5. Wielkość minimalna – zawsze określa się minimalną dopuszczalną wielkość znaku. Tak, aby zachować dobrą jego czytelność. W razie konieczności zmniejszenia należy wykonać próbę.
6. Typografia – Ten fragment księgi znaku wskazuje rodzaje czcionek lub font’ów używanych w materiałach marketingowych i na stronach internetowych. Zawiera informacje na temat rozmiaru czcionek, odstępów między znakami (kerning), a także nagłówków i akapitów. Dopuszcza się używanie więcej niż jednej czcionki.
7. Niedopuszczalne modyfikacje – W miejscu tym prezentuje się niedozwolone przykłady ingerencji w logotyp np. odbicia lustrzane, zmiany w kolorystyce, odkształcenia, dodawanie filtrów, dodawanie słów.
8. Slogan lub hasło reklamowe – Jeśli firma ma slogan lub hasło, księga znaku zawiera wytyczne dotyczące jego używania. Łączenia z logotypem. Używania samodzielnie. Określa typografię oraz kolorystykę.
9. Przykłady zastosowania – Dobrze opracowana księga znaku zawiera również przykłady, jak wykorzystywać logo i inne elementy na różnych nośnikach. Grafik komputerowy tworzy projekt graficzny wizytówki, papieru firmowego, wzór stopki maila. Bardzo dobrze jeśli w księdze znaku znajdzie się przykład umiejscowienia logotypu na samochodzie firmowym lub nawet wykonany zostanie projekt graficzny oklejania samochodu firmowego. Im więcej tym lepiej dla późniejszej spójności.
10. Inne wytyczne – Mogą to być różne dodatkowe wytyczne dotyczące konkretnych elementów, takie jak wskazówki dotyczące projektowania materiałów marketingowych.
Księga znaku jest ogromnym ułatwieniem dla firmy produkującej reklamy zewnętrzne oraz projektującej oznakowanie wewnętrzne. Ma na celu zapewnić spójność i profesjonalizm w wykorzystywaniu elementów związanych z identyfikacją wizualną firmy. Dzięki jej stosowaniu można uniknąć niepożądanych zmian w wyglądzie firmy oraz zagwarantować, że logo i inne elementy są używane zgodnie z założeniami.
Brand book to niezwykle przydatne narzędzie zarówno dla wewnętrznych pracowników firmy, jak i dla zewnętrznych partnerów i dostawców.