Kreujemy reklamę Wspieramy twój biznes

"Klienci muszą wiedzieć, że reprezentujesz coś dla nich ważnego"
howard schultz

księga znaku - brand book

Księga znaku przewodnikiem po Twojej marce – jednolicie i przejrzyście

Księga znaku (z angielskiego brand book) znana również jako księga identyfikacji wizualnej firmy, jest dokumentem lub zestawem wytycznych zawierającym informacje na temat elementów związanych z identyfikacją wizualną firmy. Jest to opracowanie używane w celu zachowania spójności wizualnej i komunikacyjnej marki, w jednym miejscu systematyzujące zasady posługiwania się logotypem i innymi elementami.

Kto przygotowuje księgę znaku?

Opracowanie dokumentu jakim jest księga znaku należy do zadań grafika komputerowego. Takiej osobie można zlecić od podstaw projekt graficzny logotypu wraz z wytycznymi jego używania lub do posiadanego już znaku dobudować odpowiednie zasady. Taki plik (zazwyczaj w formacie PDF) może mieć różną objętość. Od kilku nawet do kilkudziesięciu stron. Gotową księgę znaku można również wydrukować w postaci książki lub posługiwać się tylko wersją elektroniczną.

księga znaku - brand book

Co zawiera Key Visual?

1. Logo – Strona tytułowa prezentująca finalny logotyp wraz z nazwą firmy, dla której opracowanie jest tworzone.

2. Historia (geneza) marki – Krótka historia marki i jej ewolucji w kontekście identyfikacji wizualnej. To miejsce na genezę znaku czyli skąd pomysł na znak, z czym kojarzą się jego elementy i do czego nawiązują.

3. Kolory firmowe – W tej części Key Visual określa się paletę kolorów, które są oficjalnie powiązane z marką. Wskazuje konkretne odcienie kolorów w formacie Pantone, CMYK, RGB czy HEX. Pomaga to w zachowaniu spójności kolorów na różnych nośnikach reklamowych.

4. Pole ochronne – specjalnie utworzona przestrzeń wokół logotypu, w której nie mogą znajdować się inne znaki, treści (tak zwane puste pole). Dzięki takiej przestrzeni logo jest zawsze czytelne, dobrze wyeksponowane i widoczne wśród innych elementów graficznych późniejszego projektu.

5. Wielkość minimalna – zawsze określa się minimalną dopuszczalną wielkość znaku. Tak, aby zachować dobrą jego czytelność. W razie konieczności zmniejszenia należy wykonać próbę.

6. Typografia – Ten fragment księgi znaku wskazuje rodzaje czcionek lub font’ów używanych w materiałach marketingowych i na stronach internetowych. Zawiera informacje na temat rozmiaru czcionek, odstępów między znakami (kerning), a także nagłówków i akapitów. Dopuszcza się używanie więcej niż jednej czcionki.

7. Niedopuszczalne modyfikacje – W miejscu tym prezentuje się niedozwolone przykłady ingerencji w logotyp np. odbicia lustrzane, zmiany w kolorystyce, odkształcenia, dodawanie filtrów, dodawanie słów.

8. Slogan lub hasło reklamowe – Jeśli firma ma slogan lub hasło, księga znaku zawiera wytyczne dotyczące jego używania. Łączenia z logotypem. Używania samodzielnie. Określa typografię oraz kolorystykę.

9. Przykłady zastosowania – Dobrze opracowana księga znaku zawiera również przykłady, jak wykorzystywać logo i inne elementy na różnych nośnikach. Grafik komputerowy tworzy projekt graficzny wizytówki, papieru firmowego, wzór stopki maila. Bardzo dobrze jeśli w księdze znaku znajdzie się przykład umiejscowienia logotypu na samochodzie firmowym lub nawet wykonany zostanie projekt graficzny oklejania samochodu firmowego. Im więcej tym lepiej dla późniejszej spójności.

10. Inne wytyczne – Mogą to być różne dodatkowe wytyczne dotyczące konkretnych elementów, takie jak wskazówki dotyczące projektowania materiałów marketingowych.

księga znaku - brand book

Kompleksowe wsparcie działań marketingowych

Księga znaku jest ogromnym ułatwieniem dla firmy produkującej reklamy zewnętrzne oraz projektującej oznakowanie wewnętrzne. Ma na celu zapewnić spójność i profesjonalizm w wykorzystywaniu elementów związanych z identyfikacją wizualną firmy. Dzięki jej stosowaniu można uniknąć niepożądanych zmian w wyglądzie firmy oraz zagwarantować, że logo i inne elementy są używane zgodnie z założeniami.

Brand book to niezwykle przydatne narzędzie zarówno dla wewnętrznych pracowników firmy, jak i dla zewnętrznych partnerów i dostawców.

Nasi klienci