"Klienci muszą wiedzieć, że reprezentujesz coś dla nich ważnego"
howard schultz
Oklejanie firmowego samochodu to doskonały sposób na reklamę, nadanie pojazdowi unikalnego wyglądu oraz rozpoznawalność marki. Profesjonalnie wykonana grafika sprawia, że samochód staje się mobilnym nośnikiem marketingowym, przyciągającym uwagę potencjalnych klientów. W tym poradniku przedstawiamy, jak krok po kroku przygotować projekt graficzny oraz wspomnimy o całym procesie oklejania pojazdów w tym o etapie drukarskim z doborem odpowiedniej folii.
Projektowanie grafiki na auto to kluczowy etap procesu oklejania pojazdu. Precyzyjne przygotowanie projektu gwarantuje, że finalna aplikacja folii będzie wyglądać profesjonalnie, a wszystkie elementy reklamy będą dobrze widoczne i czytelne.
Najłatwiejszym sposobem na stworzenie projektu jest użycie gotowego szablonu auta do druku. To specjalny rysunek techniczny pojazdu w skali 1:1 lub pomniejszonej, zawierający jego widok z różnych stron (przód, tył, boki, dach). Szablony pozwalają na dokładne rozmieszczenie grafik i napisów, unikając problemów związanych z umiejscowieniem ważnych elementów na przetłoczeniach karoserii czy ruchomych częściach auta.
Gotowe szablony można znaleźć w kilku miejscach:
Strony internetowe z płatnymi i darmowymi szablonami takie jak:
www.the-blueprints.com – duża baza modeli w różnych formatach (AI, EPS, PDF).
www.vectordrawings.net – wysokiej jakości wektorowe szablony aut.
www.freepik.com – zawiera darmowe i płatne szablony do pobrania.
www.shutterstock.com – dostępne płatne modele samochodów w formacie wektorowym.
Firmy zajmujące się oklejaniem samochodów – Niektóre drukarnie i firmy specjalizujące się w aplikacji folii posiadają własne bazy szablonów, które udostępniają klientom. Jeśli zamawiasz usługę druku w profesjonalnym studiu reklamy, często można otrzymać gotowy szablon do edycji w programie graficznym.
Producenci folii – Niekiedy firmy produkujące folie reklamowe (np. 3M, Avery Dennison, Oracal) oferują gotowe pliki z szablonami konkretnych modeli aut, które są zoptymalizowane pod kątem ich produktów.
Projektowanie grafiki na samochód to nie tylko kwestia estetyki, ale także funkcjonalności i skuteczności przekazu reklamowego. Dla osiągnięcia najlepszego efektu, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, takich jak rozmieszczenie elementów, czytelność tekstów, dobór kolorów, skala projektu, dopasowanie do kształtu auta czy zgodność z przepisami.
Jednym z najważniejszych elementów jest odpowiednie rozmieszczenie grafik, napisów, logotypu. Kluczowe informacje, takie jak logo, nazwa firmy czy dane kontaktowe, powinny być dobrze widoczne i nie mogą znajdować się na przetłoczeniach karoserii, łączeniach drzwi czy innych ruchomych częściach pojazdu. Jeśli umieścimy numer telefonu na styku dwóch drzwi, po ich otwarciu może on zostać zdeformowany lub rozcięty, co znacząco wpłynie na czytelność i profesjonalny wygląd reklamy. Warto również pamiętać, że samochód jest obiektem trójwymiarowym – grafika musi być dobrze widoczna zarówno z boku, jak i z przodu czy tyłu pojazdu.
Drugim istotnym aspektem jest czytelność tekstu i grafik. Przy projektowaniu napisów należy wybierać czcionki proste i łatwe do odczytania nawet z większej odległości. Najlepiej sprawdzają się wyraźne kroje bezszeryfowe o wysokości liter wynoszącej co najmniej 7-10 cm, dzięki czemu przekaz pozostanie czytelny również w ruchu. Równie ważny jest kontrast kolorystyczny – teksty powinny wyróżniać się na tle karoserii, dlatego np. ciemne napisy na jasnym aucie lub odwrotnie zapewnią lepszą widoczność. Należy unikać kolorów, które zlewają się z lakierem, ponieważ mogą one stać się niewidoczne. Dodatkowo wszystkie elementy graficzne i zdjęcia używane w projekcie muszą mieć odpowiednią jakość, aby po wydrukowaniu nie były rozmazane ani pikselowe. Rozdzielczość bitmapowych zdjęć powinna wynosić co najmniej 300 DPI, a najlepiej pracować na grafikach wektorowych, które zapewniają doskonałą jakość niezależnie od skali.
Projektowanie w odpowiedniej skali to kolejny kluczowy krok. Najlepiej, jeśli plik graficzny jest przygotowany w skali 1:1, ale jeśli to niemożliwe, można zastosować proporcje, np. 1:10, pamiętając, aby wszystkie elementy były powiększane w równym stopniu. Ważne jest również, aby projektować w przestrzeni kolorystycznej CMYK, ponieważ kolory w trybie RGB mogą wyglądać inaczej po wydruku. Niezwykle pomocne jest także wcześniejsze przetestowanie projektu w formie wydruku próbnego w rzeczywistej skali, co pozwala ocenić, czy jakość zdjęć oraz kolorystykę.
Podczas projektowania należy także uwzględnić kształt pojazdu i jego specyfikę. Samochód to nie płaska powierzchnia, lecz obiekt z wieloma przetłoczeniami, zaokrągleniami i nierównościami, które mogą zniekształcać grafikę. Jeśli projekt zawiera duże zdjęcia lub napisy, warto sprawdzić, jak będą wyglądać na rzeczywistej powierzchni pojazdu, aby uniknąć nieestetycznych deformacji. Dodatkowo, jeśli planujemy oklejanie szyb, należy stosować perforowaną folię One Way Vision, która pozwala na widoczność od wewnątrz pojazdu.
Ważnym elementem jest również zgodność projektu z obowiązującymi przepisami. Nie można zakrywać tablic rejestracyjnych ani reflektorów, ponieważ może to skutkować mandatem i problemami podczas przeglądów technicznych. Grafika powinna być także zgodna z identyfikacją wizualną firmy – warto trzymać się firmowych kolorów i fontów, aby budować spójny wizerunek marki.
Na zakończenie procesu projektowego kluczowe jest sprawdzenie zgodności pliku do druku. Projekt powinien być zapisany w formacie PDF, EPS lub TIFF, w wysokiej rozdzielczości i odpowiednich proporcjach. Warto także wykonać testowy wydruk w skali 1:1, aby upewnić się, że wszystkie elementy są dobrze rozmieszczone i czytelne.
Warto w trakcie projektowania zasięgnąć porady firmy reklamowej, która będzie wykonywała druk i oklejanie danego pojazdu celem uniknięcia ewentualnych błędów.
Rodzaj folii użytej do oklejenia pojazdu ma ogromne znaczenie dla trwałości, wyglądu i łatwości aplikacji pomimo, że każdy typ folii samochodowej jest odporny na warunki atmosferyczne. Na rynku dostępnych jest kilka typów folii:
Rodzaj folii | Właściwości | Zastosowanie | Trwałość |
monomeryczna | Tania, przeznaczona na płaskie powierzchnie. | Naklejki reklamowe, proste napisy i logotypy, krótkoterminowe reklamy. | 1-3 lata |
polimerowa | Bardziej elastyczna, odporna na blaknięcie, można stosować na lekko zakrzywionych powierzchniach. | Długoterminowe reklamy, grafika na samochód, folie na samochód wzory. | 5-7 lat |
wylewana | Najlepsza jakość, idealna do pełnego oklejania, dopasowuje się do krzywizn auta. | Pełne oklejanie pojazdu, zmiana koloru auta, naklejka na samochód własny projekt. | 7-10 lat |
karbonowa | Efekt włókna węglowego, odporna na zarysowania, popularna w tuningu wizualnym. | Dekoracyjne elementy karoserii, tuning wizualny. | 5-7 lat |
matowa/satynowa | Eleganckie matowe wykończenie, wymaga starannej pielęgnacji. | Zmiana koloru auta, luksusowy efekt wizualny. | 5-7 lat |
chromowana | Efekt lustra, trudna w aplikacji, bardziej podatna na zarysowania. | Ekskluzywne projekty graficzne, okleina na auto wzory. | 3-5 lat |
perforowana (One Way Vision) | Przepuszcza światło z jednej strony, umożliwia widoczność od wewnątrz. | Naklejki na szybach. | 3-5 lat |
Wybór folii zależy od planowanego efektu oraz czasu użytkowania reklamy. Jeśli zależy nam na krótkoterminowej kampanii, warto sięgnąć po folię monomeryczną, natomiast do długoterminowych projektów najlepiej sprawdzi się folia polimerowa i wylewana.
Ilość folii potrzebnej do oklejenia samochodu zależy od kilku czynników, takich jak rozmiar pojazdu, zakres oklejania oraz rezerwa na ewentualne błędy.
Aby uniknąć problemów z brakiem materiału, zawsze warto zamówić 10-20% więcej niż wynika z wyliczeń.
Cały proces składa się z kilku kluczowych etapów, które wpływają na efekt końcowy, trwałość oraz estetykę aplikacji.
Pierwszym krokiem jest stworzenie projektu reklamy o czym już pisaliśmy powyżej. Po jego zatwierdzeniu wybiera się odpowiednią folię, co doradza firma wykonawcza. W przypadku prostych, krótkoterminowych aplikacji stosuje się folię monomeryczną, natomiast na bardziej skomplikowane powierzchnie lepiej sprawdzi się folia polimerowa. Jeśli celem jest pełne oklejenie auta, najlepszym wyborem będzie folia wylewana, która doskonale dopasowuje się do przetłoczeń i nieregularnych kształtów. Po wyborze materiału projekt jest drukowany na ploterze wielkoformatowym, a następnie laminowany, aby zwiększyć jego odporność na warunki atmosferyczne oraz zarysowania.
Zanim rozpocznie się właściwa aplikacja folii, samochód musi zostać dokładnie umyty i odtłuszczony. Ważne jest, aby nie stosować wosków ani powłok ochronnych, które mogłyby osłabić przyczepność folii. W niektórych przypadkach konieczny jest demontaż elementów takich jak klamki, listwy czy lusterka, aby okleina idealnie przylegała do karoserii.
Sam proces aplikacji może być przeprowadzony na dwa sposoby: na sucho lub na mokro. Aplikacja na sucho jest stosowana głównie w przypadku folii z kanalikami powietrznymi, które ułatwiają jej wygładzanie, natomiast metoda na mokro pozwala na precyzyjne dopasowanie większych elementów folii, zanim klej zacznie wiązać. Do montażu wykorzystuje się narzędzia takie jak rakle z filcem do wygładzania folii, opalarki do modelowania na zakrzywieniach oraz skalpele do precyzyjnego przycinania krawędzi. W zależności od stopnia skomplikowania projektu aplikacja może trwać od kilku godzin w przypadku prostych naklejek reklamowych na samochód do nawet trzech dni przy pełnym oklejaniu pojazdu.
Po zakończeniu aplikacji folia potrzebuje czasu na pełne związanie z powierzchnią auta, co zwykle trwa od 24 do 48 godzin. Przez pierwsze kilka dni należy unikać mycia samochodu, a w późniejszym użytkowaniu zaleca się korzystanie z myjni bezdotykowych i delikatnych środków czyszczących. Regularna pielęgnacja pozwoli zachować intensywność kolorów oraz wydłuży trwałość folii a oklejony samochód firmowy będzie skutecznie przyciągać uwagę klientów i wzmocni wizerunek firmy.